måndag 4 augusti 2008

Back to basics & Cup Stockholm

Ett experiment kan inte hålla på hur länge som helst och efter två hysteriskt dåliga klubbtävlingar så var det dags att lägga ner årets version av teknikexperiment. Några få vet vad jag gjort, men för er andra kör jag en snabbgenomgång.
Sedan många år tillbaka har jag två olika tekniker att greppa klubban, en för filt och en för eb & betong. På filten låser jag handlederna helt, lutar klubban lite mot bakre foten och slår på det sättet rakare och hårdare. Jag får offra lite i framförallt kontroll på av skruv och ibland blir även bollträffarna något sämre. På eb & betong har jag klubben i stort sett rakt ner och har bättre touch med kort sving. I år har jag då försökt att spela filt med samma grepp som eb/betong och det har gått förvånandsvärt bra på alla rakbanor. Däremot har avvägningen varit högst bristfällig, något som har förbryllat mig då den borde blivit bättre. Så efter att ha gått 36-43 på senaste klubbtävlingen så fick det vara nog. Tillbaka till låsning och skyffla iväg bollen istället.
Resultatet lät inte vänta på sig utan det blev lysande resultat direkt i helgen i Haninge, 31-30. Jag lyckades faktiskt sänka 12 slag på bana 2 jämfört med senast jag var där. (Fantastiskt vad folk kommer ihåg när man misslyckas...) Seger före stabila Tyresölirare som Eliasson och Westerberg och även före kamrat Olsson.
Trevligt att se var att klubbens två damer som var med spelade fortsatt bra filt i sina respektive klasser. Karin vann klass B på 30-36 och Sarah kom sjua i klass D med 47-44. Karin är definitivt klar för final i klass B nu och Sarah har ökat sin marginal ner till 17e spelare till 9 poäng. Damberg och Jakob lär spela sista tävlingen nästa helg i Aspudden om det inte ska lita på att gå vidare som reserver i klass B.
Själv ska jag ta det lugnt och sitta i sekretariat för SM för döva som spelas i helgen.

Inga kommentarer: