tisdag 8 januari 2008

Svenska Cupen och tröjor

Femte guldet i rad!! Under finalen måste jag erkänna att jag kände mig lite som en viss Sovjetisk superfemma under min uppväxt då nr 2, 7, 9, 11 och 24 totalt dominerade ishockeyn. Om Sovjet fick en man utvisad kunde det eventuellt blir jämt. Nu menar jag inte på något sätt att vi skulle behöva ha en spelare utvisad för att det ska bli jämt. Min poäng är att vi förväntas vinna och då känner jag inte alls samma glädje när jag sätter banorna, blir mer som att "jo, det gick ju som det skulle." Jag kan jämföra två lagguld i landslaget. 2001 i Vasa på filt/EB kändes det inte så märkvärdigt att vinna eftersom vi var stora favoriter, men 2006 i Geldrop var det helt fantastiskt trots att jag själv spelade som en påse nötter på frigoliten. Det är naturligtvis ett styrkebesked att vi kan gå ut och vinna igen trots att en världsspelare som Olsson inte gick att känna igen under helgen. Tur att en Olsson ur form är bättre än de flesta i form :D
Larsen gjorde en fin debut i grönvitt (nåja....olivgrönbrunt då) och Ohldén visade att det inte var någon tillfällig formtopp under Europacupen. Larzzas spel under söndagens cup är fullkomligt lysande och Fredde stod för stabilt spel och årets (den kommer att hålla hela året) bäst timade "Isberg-spik" i sitt gästspel som ankare mot Tanto i gruppspelet.

Att förbundet har beslutat att vi ska träna i klubbtröjor på officiella träningsdagar har väl knappast undgått någon. Jag vet egentligen inte vad jag ska tycka om det egentligen. Jag drog själv upp frågan i Uppsalas forum och var då helt klart för att det alltid ska vara klubbtröjor på träning, men efter diskussioner med en del spelare är jag inte lika säker. Att det ska vara på lagtävlingar tycker jag är helt ok, eftersom man representerar klubben. I Uppsalas fall betalar dessutom klubben precis allt och då kan man kräva att vi ska vara klädda ordentligt och enhetligt. Vad skulle t ex en sponsor tycka om du inte använde kläder med deras logga på? På individuella tävlingar representerar man visserligen också klubben till viss del, men framför allt representerar man sig själv. Där tycker jag inte att man ska behöva ha klubbdräkt på träningen. Men beslutet är taget och även om jag inte håller med om det till 100% så är det bara att gilla läget. En fråga ställde vi oss under helgen. Är det ok att spela i trasiga jeans så länge man har klubbtröja? Varför får man spela i mössa inomhus? Jag tycker båda dessa saker borde stoppas (och även den udda stilen att ha midjan på byxor mitt på låren), men då vi inte är någon tv-sport känns det egentligen som det kan kvitta lite. Men hela kläder borde i alla fall vara ett krav. Fast det skulle iofs vara ganska kul att se en junior på framsidan av tidningen Bangolf med trasiga jeans hängande på låren så att alla kan se Björn Borg-kalsongerna och för att avsluta den moderiktiga klädse varm mössa trots att det är blå himmel och 35 grader varmt ute!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Angående jeans, trasiga eller inte, så läste jag detta i WMF:s ungdomskommittés senaste protokoll:
"4.1. Jeans as sports clothing - in the fair play guide it should be remarked that the jeans are not considered as sport clothing and also other non-sports clothing is prohibited. PA will put this as a motion to the TC. A doctor's attest should be required from the player also in the case he is using the exception for the shoes - PA will put this for discussion to the TC."

C-J sa...

Som jag tolkar texten så är alltså en motion på väg om att man inte får spela i jeans. Janne som är med i tekniska kommittén kanske har mer koll?

Anonym sa...

Vad är en "isberg-spik"...?

C-J sa...

En Isberg-spik är att få stolpe in och sen sarg i. I det här fallet träffade Fredde tredje pinnen på pinnbanan upp till halv fyra i green och i.

Anonym sa...

Other non-sports clothing. Låter som man kan få rejäla problem med bedömningen. Äppelknyckarbyxor a' la de mest konservativa långgolfarna, är det ok? Används ju bevisligen som sports clothing. Hockeyutrustning? Jeanstyg inte ok, men manchestertyg eller varför inte terrylen?

Anonym sa...

Jag vet inte vad andra tycker, men själv önskar jag mig en blogg med Damberg. Verkar vara en pratglad och lite halvlustig figur.

Janne sa...

Ja, som "member of WMF-TC" förväntas jag ha koll på kommande motioner. I detta fall har jag bara noterat att vi kommer diskutera detta vid TC-mötet i Tampere 1-3 februari.
Ska bli spännande att höra vad övriga anser och klassar som "sports clothing"...Kan bli en rätt subjektiv bedömning kan jag tänka mig då snowboard/skate-modet innehåller en del detaljer som skulle kunna uppröra vissa, men ändå är det ju så Snowboard är en OS-gren så. Ja...ni förstår ju själva hur det kan bli när domare av generation Ove Alsterklint ska bedöma huruvida klädseln är korrekt eller ej. Spännande...

Anonym sa...

Som sagt mycket subjektiv. Går ju att utmana lite även gällande de svenska reglerna. Där står bara att man ska ha kläder som visar klubbtillhörighet under träning, så UBGK funderar på nätbrynja avklippt vid naveln med en bit frystejp som det står Uppsala på. Fast vi får hitta på ngt annat till tjejerna...